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Dr. Nikolaus Reber

Dr. Nikolaus Reber

Certified Specialist for Industrial Property
Certified Specialist for Copyright and Media Law

 

reber@copyroth.de

Lebenslauf

Personal data:born 1967in Munich
Higher education:1989‑1993Studied law at the Ludwig-Maximilians-University in Munich
1993First State Law Exams (Bavaria)
1993‑1995Trainee lawyer in Munich
1995Legal Internship at Capella Films Inc. and at the law firm Wender & Associates, Los Angeles, USA
1995Second State Law Exams (Bavaria)
2008Certified lawyer for copyright and media law
2013Certified lawyer for industrial property
Scholarships:1996‑1997Postgraduate scholarship awarded by the Max Planck Institute for Foreign and International Patent, Copyright and Competition Law, Munich
Career:1995‑1997Member of the research staff at the Max Planck Institute for Foreign and International Patent, Copyright and Competition Law, Munich
1997‑1999Lawyer at the law firm Lorenz Seidler Gossel in Munich
since‑1999Lawyer and partner at the law firm Dr. Roth & Kollegen in Munich
Member:Association Littéraire et Artistique Internationale (ALAI)
German Association for the Protection of Intellectual Property (GRUR)
German Bar Association (DAV)
Alumnus of Salzburg Seminar in American Studies
Alumnus of Center for International Legal Studies (CILS)
Languages:German, English, French, Spanish
Focus:Copyright and media law; intellectual property law; competition law, trademark law (including domains); law governing rights of publicity and privacy and the right to one’s own image; publishing law; press law; internet and IT law; law governing transport and haulage.

Publications by Dr. Nikolaus Reber

Das „Right of Publicity“ als eigenständiges Vermögensrecht des US-Künstlers (The Right of Publicity as an Independent Property Right Accruing to US Artists), GRUR Int. 1997, 884

Digitale Verwertungstechniken – neue Nutzungsarten: Hält das Urheberrecht der technischen Entwicklung noch stand? (Digital Exploitation Technologies – New Manners of Use: Can Copyright Still Stand Up to Technical Developments?), GRUR 1998, 792

Die Beteiligung von Urhebern und ausübenden Künstlern an der Verwertung von Filmwerken in Deutschland und den USA (Participation of Authors and Performing Artists in the Exploitation of Cinematographic Works in Germany and the US), Verlag C.H.Beck, München 1998

Das neue Urhebervertragsrecht (New Copyright Contract Law), ZUM 2000, 729

Film Copyright, Contracts and Profit Participation, Wiley-VCH, Weinheim 2000

Aktuelle Fragen zu Recht und Praxis der Verwertungsgesellschaften (Current Issues Regarding the Law Governing and the Practice of Collecting Societies), GRUR 2000, 203

Die Pläne der Bundesregierung zu einer gesetzlichen Regelung des Urhebervertragsrechts - Ein Beitrag aus rechtsvergleichender Sicht (Plans of the Federal Government for New Legislation on Copyright Contract Law – From the Comparative Perspective), ZUM 2001, 282

Die Redlichkeit der Vergütung (§ 32 UrhG) im Film- und Fernsehbereich (Fair Remuneration in the Film and Television Industry), GRUR 2003, 393

Marlene Dietrich – Eine Prozessgeschichte zu den ideellen und kommerziellen Bestandteilen des (postmortalen) Persönlichkeitsrechts (Marlene Dietrich – History of Proceedings Concerning the Non-Pecuinary and Commercial Constituents of (Post-Mortem) Publicity and Privacy Rights), ZUM 2004, 708

Handbuch des Film-, Fernseh- und Videorechts (Handbook on Film, Television and Video Law), Verlag C.H.Beck, München 2004 (Co-Autor)

„Gemeinsame Vergütungsregelungen“ in den Guild Agreements der Film- und Fernsehbranche in den USA – ein Vorbild für Deutschland (§§ 32, 32 a, 36 UrhG)? (Joint Remuneration Provisions in the Guild Agreements of the Film and Television Industry in the US – A Model for Germany?), GRUR Int. 2006, 9

Die Schutzdauer des postmortalen Persönlichkeitsrechts in Deutschland und den USA (von Marlene Dietrich über Klaus Kinski zu Marilyn Monroe) – ein Irrweg des Bundesgerichtshofs? (Term of Protection of Post-Mortem Publicity and Privacy Rights in Germany and the US – German Federal Court of Justice Mistaken?), GRUR Int. 2007, 492

Urheberrecht für Filmschaffende (Copyright for Creative Contributors to Films), Verlag Medien und Recht, München 2008 (Co-Autor)

Beteiligung der Kreativen an neue Medien aus der Sicht des Streiks der Drehbuchautoren in den USA 2007/2008 (Participation of Creative Talent in New Media from the Perspective of the Screenplay Writer’s Strike in the US 2007/2008), GRUR Int. 2008, 798

„Celebrity Impersonators“ zwischen Persönlichkeitsschutz und Kunstfreiheit ("Celebrity Impersonators" between Protection of the Private Sphere and Artistic Freedom), GRUR Int. 2010, 22

Der Fairnessparagraph, § 32 a UrhG – Beitrag zum Symposium „Bildgestaltung und Urhebervertragsrecht“ des Bundesverbandes Kamera (bvk) am 23. Januar 2010 in Berlin (The Bestseller Clause – Contribution to the Symposium ‘Cinematography and Copyright Contract Law’ of the German Society of Cinematographers (bvk) on 23.01.2010 in Berlin), GRUR Int. 2010, 708

Der Ertrag als Grundlage der angemessenen Vergütung/Beteiligung des Urhebers (§§ 32, 32 a, 32 c UrhG) in der Film- und Fernsehbranche (Revenue as the Basis of Fair Remuneration/Participation of the Author in the Film and Television Business), GRUR Int. 2011, 569

Handbuch des Film-, Fernseh- und Videorechts (Handbook on Film, Television and Video Law), Verlag C.H.Beck, München 2011 (Co-Autor)

Ein verlorenes Jahrzehnt – 10 Jahre Urhebervertragsrecht (A Lost Decade – 10 Years of Copyright Contract Law), bvkmedien GmbH, 2011 (Co-Autor)

LG München I: Auch Sendeanstalt kann ‚Werknutzer‘ im Sinne des § 36 I 1 UrhG sein (District Court of Munich: A Broadcasting Organisation Can Be Considered a ‘User of a Work’ According to § 36 I 1 German Copyright Act), GRUR-Prax 2012, 560

Der lange Weg zur ersten gemeinsamen Vergütungsregel für den Kinofilm (The Long Route to the First Joint Remuneration Provision for Motion Pictures), GRUR 2013, 1106

As well as other publications on intellectual property, copyright and media law.